Sidor

onsdag 7 december 2011

Lammstek a la Johan

Lammstek a la Johan!
Det här receptet har jag fått av min svåger. Jag gjorde detta till min kompis möhippa och det är flera som har frågat om receptet efter det. Så håll till godo mina vänner!
Att köpa ett halvt eller helt lamm av en bonde kan vara en god idé, köttet är mycket godare än det du får tag på i butiken (som allt som oftast är importerat från Nya Zeeland) så hör med närmaste fårbonde!
Eftersom får betar utomhus i stort sätt året om och inte behöver något kraftfoder så är lammkött mer klimatsmart än t.ex. nöt och gris.

Lammstek hör med potatisgratäng med jordärtskocka och Lyxig rödkålsallad
Recept
En lammstek, gärna med ben
En kruka rosmarin eller 3-4 rejäla kvistar
Vitlök 6- 8 klyftor
50- 75 g Smör
Salt

1.Om du har en genomfryst stek, ställ in den  på 150 grader i en ca timma. Om steken är tinad eller färsk gå till steg två.
2. Ta ut steken, höj temperaturen på ugnen till 175 grader. Förbered steken nu med att späcka, dvs sticka en en vass kniv och sedan trycka in vitlökskyftor och rosmarinkvistar i steken. Skiva smöret tunt och lägg över hela steken. Salta. Stick i en stektermometer och ställ in i ugnen igen.
3. När steken har nått 65-70 grader är den klar, dvs lite rosa. Ta ut den och låt den vila, slå in den i folie under tiden. Spara skyn till serveringen! När det är dax att äta (köttet kan ätas kallt eller ljumt) skiva upp och salta lite lätt, töm på sky


Gott till är denna reducerade balsamvinäger
3/4 dl Balsamvinäger
1/2 dl Vatten
2 msk Farinsocker

Rör om och sjud allt ca 3-5 min och ställ att svalna, det ska bli som en sirapsliknande konsistens som du sedan ringlar över det skivade köttet. Om det är för segt, blanda i lite vatten, om det är för tunt koka det en liten stund till.

Servera med ungsrostade rotsaker eller potatis- eller rotsaksgratäng och sallad!